Vilkår
Komplett sida om personvern og generelle betingelser
Personvernerklæring Personvernerklæring
Generelle salgsbetingelser
- Virkeområde
1.1 Alle bestillinger akseptert av Eurofins’ selskaper eller filialer (samlet kalt “Eurofins”) skal være underlagt disse generelle Salgsbetingelser (“Generelle Salgsbetingelser”), inkludert bestillinger via telefon som ikke er bekreftet skriftlig og bestillinger gjort ved levering av prøver. En avtale på disse Generelle Salgsbetingelser oppstår når en bestilling er akseptert av Eurofins. En bestilling anses som akseptert av Eurofins når (a) Eurofins utfører oppdraget, eller (b) Eurofins skriftlig aksepterer bestillingen.
1.2 Disse Generelle Salgsbetingelser erstatter alle tidligere muntlige eller skriftlige pristilbud og avtaler mellom partene og, hvis ikke det er spesifikt angitt i disse, vil overstyre alle motstridende eller inkonsistente bestemmelser i etterfølgende skriftlige avtaler mellom partene. Ingen representant for Eurofins (unntatt administrerende direktør i Eurofins), Eurofins’ ansatte, agenter eller underleverandører har myndighet til å endre eller frafalle noen av disse Generelle Salgsbetingelser, eller avgi løfte eller garanti i strid med noen av disse Generelle Salgsbetingelser, og ingen slik endring, avkall eller garanti skal være bindende for Eurofins, med mindre den er skriftlig og signert av daglig leder i Eurofins.
- Bestilling
2.1 Kundens bestilling er kun gyldig dersom den er sendt på Eurofins-godkjent formular, enten i papirform eller elektronisk. Bestillingen må være Eurofins i hende før eller senest sammen med prøven. De kommersielle Salgsbetingelsene ved bestillingen utover pris, estimert behandlingstid og leveringsdato må avtales på tidspunktet for bestillingen. Kunden må umiddelbart etter at en bestilling er foretatt via telefon, skriftlig bekrefte bestillingen. Kunden ansees for å ha plassert en bestilling hvis kunden sender prøvene til Eurofins og henviser til kundens referanse. Eurofins er ikke forpliktet til å starte arbeid med mindre bestillingen er entydig og alle nødvendige opplysninger er fremlagt for Eurofins.
2.2 Alle avvik fra disse Generelle Salgsbetingelser skal være skriftlig akseptert av administrerende direktør for å være gyldige. Videre vil spesielle Salgsbetingelser eller betingelser for tidligere bestillinger, inkludert avvikende priser, ikke automatisk gjelde for senere bestillinger. Hver bestilling som er akseptert av Eurofins vil bli behandlet som en separat avtale mellom Eurofins og kunde.
2.3 Eurofins har rett til å belaste prøvepreparerings-, forvaltnings- og administrasjonsgebyr på opp til to hundre norske kroner (NOK 200) i forbindelse med anmodning om tilleggstjenester til en eksisterende bestilling. En forespørsel om ytterligere tjenester som gjelder prøver som er påbegynt i laboratoriet, vil bli behandlet som en ny bestilling og kan utsette estimert leveringsdato tilsvarende.
2.4 Logistikktjenester som utføres utenfor laboratoriet skal betales i sin helhet, med mindre de har blitt avbestilt eller endret av kunden minst førtiåtte (48) timer før innsamling, nittiseks (96) timer før prøvetaking og én (1) uke før revisjon. Alle analyser og tjenester må betales fullt ut hvis ikke avbestilling eller endring er gjort av kunden før prøvene er hentet.
- Pris og betalingsbetingelser
3.1 Dersom annet ikke spesifikt fremgåer av skriftlig avtale, skal Eurofins’ priser gjelde “ex works”, eksklusive emballasje, som vil bli belastet i tillegg. Eventuelle ekstra kostnader eller utgifter (f.eks. som er pådratt Eurofins i forbindelse med bestillingen) må betales av kunden.
3.2 Priser er eksklusiv alle gjeldende skatter og avgifter (herunder mva) og er basert på de satser som er i kraft på dagen for oversending av tilbudet til kunden. Gjeldende skatter og avgifter er de som er i kraft på dato for fakturering.
3.3 Med mindre noe annet er særskilt akseptert av Eurofins i bekreftelsen av bestillingen, vil alle fakturaer forfalle senest 15 dager etter dato for fakturering. Enhver tvist om fakturaer må være reist innen 15 dager etter dato for fakturering. Innsigelser mot et resultat av en analyse gir ikke kunden rett til å utsette betaling. Enhver faktura som forblir ubetalt etter forfallsdato kan i tillegg belastes med purregebyr i henhold til gjeldende lov og kan tillegges renter i henhold til lov om forsinkelsesrente.
3.4 Minimumsbeløp for en faktura er fire hundre norske kroner (NOK 400). Eurofins har rett til å kreve et administrativt gebyr på inntil ett hundre og tjue norske kroner (NOK 120) for å utstede en faktura på nytt.
3.5 Oppgjørsmetode for faktura er bankoverføring eller direkte belastning. Enhver annen betalingsmåte må forhåndsgodkjennes av Eurofins. Kunden plikter å betale til rett bankkontonummer med KID-referanse på betalingen.
3.6 Eurofins har rett til å kreve forhåndsbetaling for opptil 100 % av det oppgitte pristilbudet som en betingelse for aksept.
- Kundens plikter - levering av prøver og materialer
4.1 Prøver eller materialer må være i en tilstand som gjør utarbeidelse av rapporter / analyser eller produksjon av bestilte produkter mulig uten problemer. Eurofins har rett til å gjennomføre en innledende undersøkelse av prøver eller materialer for å sjekke tilstanden før behandling av prøver, utarbeidelse av rapport eller bruk i produksjon. Kunden skal bære kostnadene for denne første undersøkelsen, dersom prøver eller materialer ikke overholder kravene som er beskrevet i dette punkt.
4.1. Dersom resultatet av den første undersøkelsen er at en analyse eller produksjon er umulig eller kun er mulig under mer krevende forhold enn opprinnelig forutsatt – for eksempel fordi prøver eller materialer har vært tilsatt fremmede materialer eller stoffer som ikke var rapportert av kunden eller er forringet – har Eurofins rett til å avslutte eller avbryte bestillingen og kunden skal bære omkostninger som er pådratt Eurofins inntil dette tidspunktet.
4.2 Kunden må sørge for, og garanterer herved, at ingen prøver utgjør noen fare, herunder på forretningsstedet, under transport, i laboratoriet eller på annen måte i forhold til Eurofins’ lokaler, instrumenter, personell eller representanter. Det er kundens ansvar å sikre etterlevelse av regelverk for farlig avfall, herunder vedrørende informasjon, transport og avhending samt å informere Eurofins’ personell eller representanter om helsemessige eller sikkerhetsmessige forhold knyttet til prøvene. Kunden skal være ansvarlig for, og holde Eurofins skadesløs mot, alle kostnader, tap, forpliktelser og skader som kan være påført eller pådratt Eurofins eller Eurofins’ personell og representanter. Kunden skal bære alle ekstraordinære kostnader for tilstrekkelig deponering av avfall som følge av prøver, enten det er beskrevet som farlig avfall eller ikke. På anmodning fra Eurofins må kunden gi Eurofins den eksakte sammensetningen av prøver.
- Eiendomsrett til prøver og lagring
5.1 Alle prøver blir Eurofins’ eiendom i den utstrekning det er nødvendig for gjennomføring av bestillingen. Med mindre annet er avtalt, skal Eurofins ikke ha noen forpliktelse eller være ansvarlig for prøver som er sendt til Eurofins for lagring, herunder prøver som krever avkjøling. Dersom det er avtalt at Eurofins skal lagre prøven, vil Eurofins iverksette kommersielt rimelige tiltak for å oppbevare prøvene i henhold til vanlige standarder.
5.2 Eurofins kan kvitte seg med eller ødelegge prøver umiddelbart etter at analysen er utført, med mindre Eurofins og kunden skriftlig har avtalt betingelser for Eurofins’ oppbevaring av prøven. Eurofins kan også kvitte seg med eller ødelegge prøver etter avtalt oppbevaringsperiode, uten nærmere varsel og på kundens regning. Dersom en ekstra kostnad skulle oppstå for Eurofins for å opptre i henhold til regelverk (for eksempel med hensyn til deponering av farlig avfall), vil dette belastes kunden. Hvis kunden ber om å få restprøver tilbake, vil Eurofins returnere dem til kunden, på kundens regning og risiko.
- Leveringsdato og leveringstid
6.1 Leveringsdato og leveringstid er estimater og utgjør ingen forpliktelse for Eurofins. Likevel skal Eurofins gjøre kommersielt rimelige bestrebelser for å møte de estimerte tidsfrister.
6.2 Resultater sendes vanligvis via e-post eller via andre elektroniske midler, straks etter at analysen er fullført, til de personer som er angitt av kunden i bestillingen.
- Overføring av eiendomsrett
7.1 Eiendomsrett til ethvert resultat av analyse, produkter, utstyr, programvare eller lignende levert av Eurofins til kunden, forblir hos Eurofins inntil alle fakturaer er betalt av kunden i sin helhet, og inntil full betaling har skjedd har kunden ingen eiendomsrett eller andre rettigheter til å bruke dem. I tillegg, selv om Eurofins har akseptert og begynt å oppfylle en bestilling, har Eurofins rett til på et hvert tidspunkt å stoppe behandling av bestillingen og stanse ethvert arbeid for en kunde hvis kunden er sen med betaling til Eurofins, enten for den eller en annen bestilling.
7.2 Selv etter at full betaling har skjedd, beholder Eurofins retten til å lagre, bruke og publisere alle analyseresultater i en anonym form som ikke identifiserer kunden.
- Ytelse og ansvar (begrensning av garanti)
8.1 Bestillinger håndteres under de forhold som er tilgjengelige for Eurofins i samsvar med gjeldende teknologi og metoder utviklet og som vanligvis brukes av Eurofins. Analyser, tolkninger, vurderinger, konsulentarbeid og konklusjoner er forberedt med en kommersielt rimelig grad av omsorg, men Eurofins kan imidlertid ikke garantere at disse alltid vil være riktige eller absolutte. Denne begrensede garantien opphører å gjelde seks måneder etter datoen for leveranse av prøvene, om ordrebekreftelse ikke sier noe annet. Under alle omstendigheter påligger det kunden selv å verifisere gyldigheten av alle resultater, tolkninger, bedømminger og konklusjoner gjort av Eurofins. Om kunden vil basere seg på disse konklusjoner, gjør kunden det på eget ansvar. Eurofins forbeholder seg retten til å endre spesifikasjoner tilknyttet analysene når det gjelder prøveemballasje, måleusikkerhet, akkrediteringsstatus og kvantifiseringsgrense. Tilgjengelige analysespesifikasjoner blir ikke nødvendigvis kontinuerlig oppdatert. Eurofins skal opplyse om eventuelle endringer i metoder som etter Eurofins’ oppfatning vil medføre en forringelse av en gyldig avtale med kunden.
8.2 Hver analyserapport er knyttet utelukkende til den prøven som er analysert av Eurofins. Hvis Eurofins ikke uttrykkelig har blitt instruert og fått betaling for å definere en prøvetakingsplan (herunder hvilke prøver av hvilke råvarer og ferdige produkter og med hvilken frekvens de skal analyseres) og definisjon av den nøyaktige rekken analyser som skal utføres, eller hvis kunden ikke har fulgt Eurofins’ anbefalinger, skal ikke Eurofins være ansvarlig dersom prøvetakingsplanen og/eller omfanget av analysen som skal utføres viser seg å være utilstrekkelig eller uskikket.
8.3 Kunden er ansvarlig for riktig levering av prøver sendt til Eurofins for gjennomgang/analyser eller materiale sendt til produksjon. Med mindre annet er særskilt skriftlig avtalt med Eurofins, påtar Eurofins seg intet ansvar for eventuelle tap eller skader som kan oppstå på prøver i transitt eller på anlegg eller område der logistikktjenester blir levert. Kunden vil til enhver tid være ansvarlig for sikkerheten, pakking og forsikring for prøver fra utsendelse til levering til Eurofins’ kontorer eller laboratorier. Eurofins vil utvise kommersielt rimelig forsiktighet ved håndtering og lagring av prøver, men Eurofins skal ikke holdes ansvarlig for eventuelt tap eller ødeleggelse av prøver selv etter mottak i sine laboratorier.
8.4 Kunden garanterer overfor Eurofins at alle prøvene som sendes til Eurofins for analyse er trygge og i en stabil tilstand. Kunden plikter å holde Eurofins skadesløs for eventuelle tap, skader, krav og kostnader som Eurofins, eller dets personell, lider som følge av prøver som ikke er trygge og i en stabil tilstand, selv om kunden kan ha indikert eventuelle merkbare problemer på prøven eller på bestillingen. Kunden må alltid skriftlig informere Eurofins før forsendelse og foreta korrekt merking av emballasje, prøver og/eller beholdere, dersom prøvene er farlige eller på annen måte er forbundet med risiko.
8.5 Med mindre annet er uttrykkelig skriftlig avtalt mellom alle parter, skal kontraktsforholdet bestå utelukkende mellom kunde og Eurofins. Det skal ikke være noen begunstiget tredjepart eller tilleggsgaranti knyttet til noen bestilling. Eurofins er berettiget til helt eller delvis å la andre utføre oppdrag på Eurofins’ ansvar. Informasjon om hvilke underleverandører som benyttes får ved henvendelse til Eurofins. Oppdragsgiver har anledning til å melde fra om underleverandører som ikke ønskes benyttet.
8.6 Kunden skal holde Eurofins skadesløs for og mot alle krav fra eventuelle tredjeparter som er knyttet til kunden eller til bestilling fra kunden.
8.7 Eurofins er i henhold til alminnelig kontraktsrett berettiget til å heve avtaler ved vesentlig mislighold.
- Ansvarsbegrensning
9.1 Unntatt i den grad slike begrensninger ikke er tillatt eller gyldige i henhold til gjeldende lov, er Eurofins inklusive ansatte, representanter, agenter, konsulenter, samt alle tilknyttede selskap (“Eurofins Parter”)
(a) ansvarlige kun for påvist direkte og umiddelbart tap forårsaket av Eurofins Parters forsett, eller Eurofins’ styremedlemmers eller topplederes grove uaktsomhet, i forbindelse med gjennomføring av en bestilling. Eurofins må ha mottatt skriftlig melding om dette ikke senere enn seks (6) måneder etter datoen for når kunden fikk kjennskap til de relevante krav.,
(b) i alle tilfeller (enten det har sitt utspring i kontrakt, lov, uaktsomhet, objektivt ansvar, skadesløsholdelse eller annet) skal Eurofins Parters ansvar per krav eller per serie av krav, og kundens eneste beføyelse, med hensyn til Eurofins’ tjenester som faller inn under disse Generelle Salgsbetingelser, være begrenset til det minste av: (i) det direkte og umiddelbare tap eller skade forårsaket av Eurofins Parter og (ii) ti ganger det beløpet Eurofins faktisk har mottatt fra kunden når det gjelder bestillingen, oppad begrenset til ett hundre og tyve tusen norske kroner (NOK 120.000).
9.2 Eurofins Parter skal ikke holdes ansvarlig for kunden eller tredjeparts indirekte tap, direkte tap, driftstap eller skade (herunder, men ikke begrenset til, tap av inntekter, fortjeneste, goodwill, forretningsmuligheter eller lignende).
9.3 Det er en betingelse for Eurofins’ aksept av en bestilling at kunden holder Eurofins Parter skadesløse for eventuelle tap, skader, krav og kostnader som Eurofins Parter kan lide som følge av, som har utspring i eller som på noen måte er knyttet til rollen eller tjenester, produkter eller programvare som er levert i henhold til disse Generelle Salgsbetingelser, unntatt i den grad Eurofins Parter er ansvarlige i henhold til disse Generelle Salgsbetingelser.Ved å plassere en bestilling aksepterer kunden denne skadesløsholdelse.
- Ny analyse
Innvendinger til testresultatene kan fremsettes innen tretti (30) dager etter at kunden mottar resultatene. Kunden skal bære kostnadene ved å gjenta testing og vurdering, med mindre det skulle vise seg at resultatet av en ny analyse ikke samsvarer med den første. Videre vil en gjentatt analyse kun være mulig hvis Eurofins har en tilstrekkelig mengde av den opprinnelige prøven i sin besittelse når den mottar kundens innvending. Ellers vil kunden bli pålagt å betale alle kostnader, herunder prøvetaking, transport, analyse- og deponeringskostnader for å gjenta analysen.
- Force Majeure
Eurofins kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelser, feil, skader eller andre problemer forårsaket av hendelser eller omstendigheter som er uforutsette eller utenfor Eurofins’ rimelige kontroll, eller som er resultat av innretting etter myndigheters anmodninger, lover og forskrifter.
- Konfidensialitet og behandling av kundedata
12.1 Kunden skal behandle personopplysninger fra Eurofins, Eurofins’ selskaper, Eurofins’ ansatte, underleverandører og representanter og noen annen person i kontakt med kunden for eller på vegne av Eurofins i samsvar med gjeldende databeskyttelse regelverk inkludert Personopplysningsloven 20/06/2018 (”GDPR”).
12.2 Kunden må garantere at Eurofins’ personopplysninger bare behandles for det formålet å oppfylle disse generelle salgsbetingelser.
12.3 Kunden må garantere at personopplysninger til Eurofins og Eurofins’ selskaper inkludert personopplysninger fra kundens ansatte, underleverandører, representanter og noen annen person i kontakt med Eurofins for eller på vegne av kunden må gis i samsvar med GDPR.
12.4 Kunden må informere personer som handler for eller på vegne av kunden, om Eurofins’ personvern, som er tilgjengelig på Eurofins’ nettside.
12.5 Kunden må på Eurofins’ etterspørsel samarbeide med og gi hjelp til Eurofins å overholde gjeldende databeskyttelse regelverk, inkludert å kunne dokumentere samsvar med punkt 12 i disse generelle salgsbetingelser innen 10 virkedager på etterspørsel av Eurofins.
12.6 Om det forventes at Eurofins må behandle personopplysninger for kunden, er kunden forpliktet til å gi Eurofins skriftlig varsel før behandling. I et slikt tilfelle må kunden og Eurofins bli enige om vilkårene i samsvar med gjeldende databeskyttelse regelverk.
12.7 Under ingen omstendigheter skal kunden og Eurofins anses å være felles databehandler under GDPR.
12.8 Eurofins skal ha rett til å lagre og behandle personlige eller kommersielle data mottatt fra kunden på enhver måte, uansett om slike data stammer direkte fra kunde eller fra en tredjepart. Det skal brukes kommersielt rimelige anstrengelser for å holde slike data konfidensielle, i samsvar med gjeldende lov.
12.9 Eurofins skal bruke kommersielt rimelige anstrengelser for å holde alle analyseresultater og servicerapporter konfidensielle, i henhold til Eurofins’ rettigheter fastsatt i punkt 7.2 og med rett til å bruke dem for å bevise krav på betaling for utførte tjenester.
12.10 Analyseresultater utarbeides og leveres utelukkende til bruk for kunden og kan ikke utleveres til en tredjepart for andre formål uten skriftlig forhåndsgodkjenning fra Eurofins. I tillegg skal kunden bevare taushet om alle tjenester som tilbys av Eurofins og tilhørende resultater, samt sammensetningen av produkter og programvare levert av Eurofins. Analyseresultater skal ikke offentliggjøres eller utnyttes uten forhåndsgodkjenning fra Eurofins. Selv om slikt skriftlig samtykke er gitt av Eurofins, skal kunden (a) fortsatt være ansvarlig for eventuelle konsekvenser som følge av utlevering av slike resultater til en tredjepart og eventuell tillit som en tredjepart har til slike resultater og (b) herved godta å holde Eurofins Parter skadesløse mot ethvert ansvar som Eurofins Parter kan pådra seg som følge av slike utleveringer eller slik tillit hos tredjepart.
- Ansvarsfraskrivelse og diverse
13.1 Alle Salgsbetingelser, betingelser og garantier for metode, kvalitet og timing av tester, resultater, utstyr, produkter eller programvare levert av Eurofins, er begrenset i den utstrekning dette er mulig etter gjeldende lov. Eurofins har ingen andre forbliktelser og gir ingen andre garantier enn de som er beskrevet i disse Generelle Salgsbetingelser.
13.2 Disse Generelle Salgsbetingelser kan fra tid til annen bli endret skriftlig av Eurofins og bestillinger vil bli regulert av den siste versjonen av disse Generelle Salgsbetingelser som er i kraft på det tidspunktet Eurofins godtar bestillingen.
13.3 Dersom deler av disse Generelle Salgsbetingelser av en domstol skulle endres, begrenses eller erklæres ugyldige, ulovlige eller ikke håndhevbare, skal alle andre deler fortsatt gjelde i størst mulig grad.
13.4 Unnlatelse av enten Eurofins eller kunden når det gjelder utøvelse av rettigheter under disse Generelle Salgsbetingelser, skal ikke utgjøre en frafallelse eller tap av slike rettigheter.
- Lovvalg / Verneting
Oppbygging, gyldighet og gjennomføring av disse Generelle Salgsbetingelser skal være underlagt norsk lov med Oslo tingrett som verneting, som har myndighet i det området forretningsadressen til det Eurofins selskapet som aksepterte den aktuelle bestillingen ligger (inkludert i saker som omfatter flere advokater eller innstevnede tredjeparter), og som skal ha eksklusiv jurisdiksjon.